Stabilirea stării tehnice a sistemului de ungere.


Sistemul de ungere îşi modifică starea tehnică în funcţie de comportamentul şi starea organelor componente: pompa de ulei, supapa de reglare a presiunii, filtrele şi radiatorul de ulei. Totodată starea traseului de ventilaţie a carterului şi caracteristicile uleiului contribuie şi ele la definirea unei anumite aprecieri a stării tehnice a acestui sistem. În procesul de exploatare pompa de ulei suferă procese de uzură sau rupere a pinioanelor, de îmbâxire a sitei sorbului sau de blocare a acestuia (la motoarele cu sorb rabatabil), supapa ei se poate gripa, uza, iar arcul îşi poate pierde elsaticitatea; toate acestea fac ca presiunea maximă şi debitul pompei să se reducă.

Filtrele de ulei au rolul de a reţine impurităţile formate în masa uleiului sau introduse din exterior. O bună filtrare asigură o uzură minimă şi sporirea duratei de schimbare a uleiului. În timpul funcţionării motorului filtrele cu elemente de filtrare prin contact (pâslă, hârtie, carton, sită) se îmbâcsesc reducându-şi capacitatea de trece iar cele centrifuge suferă un proces de colmatare a jicloarelor, în urma căreia turaţia motorului, şi deci gradul de filtrare, se reduc foarte mult. Pentru a sublinia importanţa întreţinerii tehnice oportune a filtrelor, reamintim că totalitatea impurităţilor reţinute de un cartuş filtrant în tot timpul folosirii sale nu trebuie să întreacă volumul unei particule mai mare de 50 microni. Starea tehnică a filtrelor de ulei mai poate fi afectată şi de pierderea etanşeităţii şi de proasta funcţionare a supapei de trecere la filtrele în a căror construcţie intră un astfel de reper.

Starea tehnică a radiatorului de ulei se poate modifica în urma pierderii etanşeităţii sau murdăririi interioare ori exterioare. Deşi nu face parte efectiv din sistemul de ungere, traseul de ventilaţie a carterului este inclus, de obicei, în structura acestei părţi a motorului. Obturarea canalizaţiilor sale creează supra-presiuni în carter care reduc puterea motorului prin opoziţia pe care o manifestă asupra fundului pistonului în cursele descendente ale acesteia; pe lângă aceasta, se favorizează pătrunderea gazelor de ardere din carter în cilindru, odată cu ceaţa de ulei. În cazul în care conducta de ventilaţie este desprinsă, se produce evacuarea în atmosferă a vaporilor de combustibil împreună cu gazele de ardere şi particule de ulei, sporind cota de poluare. La motoarele prevăzute cu sertar pentru reglajul ventilaţiei carterului, defectarea acestuia conduce fie la imposibilitatea reglajului corect al ralantiului, fie la înrăutăţirea ventilaţiei la regimuri ridicate, în funcţie de poziţia de blocare.

Parametrii de diagnosticare utilizaţi la aprecierea stării tehnice a sistemului de ungere sunt consumul de ulei, presiunea uleiului, aspectul uleiului, presiunea din carter şi etanşarea sistemului. Consumul de ulei nu constituie un parametru de diagnosticare cu caracter univoc, deoarece el depinde de mai mulţi parametrii de stare tehnică. Referindu-ne la sistemul de ungere, consumul de ulei creşte doar atunci când există pierderi de ulei pe la garnituri (simeringuri, baie, carterul distribuţiei, etc.). Dacă acestea sunt în bună stare, atunci responsabil în risipa de lubrifiant este mecanismul motor (grup piston-cilindru uzat) sau cel de distribuţie (joc excesiv al tijei supapei de admisie în ghid). Prezenţa calaminei pe capacul bujiilor şi fumul albăstrui la eşapament sunt simptome edificatoare în acest caz. Regimul termic ridicat menţinut vreme îndelungată precum şi utilizarea unui ulei necorespunzător (ulei de iarnă folosit vara) pot accentua consumul de lubrifiant.

Este posibilă şi o situaţie de natură cu totul diferită: în timpul exploatării, nivelul uleiului din baie, în loc să scadă, creşte. Cauza este pătrunderea apei sau a combustibilului în baia de ulei (bujii sau injectoare defecte, pompă de benzină defectă, încercări repetate şi infructuase de a porni motorul). Natura adaosurilor este uşor de stabilit: prezenţa unei spune de culare maro deschis pe joja de ulei indică existenţa apei în ulei.

Material scris de: Ovidiu Dobrotă

Lasă un răspuns!

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s